Formule 1

Ben jij een liefhebber van pure snelheid, gecombineerd met techniek en een vleugje strategie? Dan zit je in de weekenden ongetwijfeld klaar voor de Formule 1. In deze Koningsklasse van de autosport draait het op de zaterdagen allemaal om kwalificatie. Wie pakt pole en op welke posities komen de andere coureurs terecht? Zodra de startpositie is bepaald, kan iedereen zich focussen op de zondag. Op deze enige echte racedag moet het allemaal gebeuren. Een flitsende start, mooie inhaalacties, snelle pitstops en strategisch nadenken: dit alles komt bij elkaar in de Formule 1.

Bekijk hier alle Formule 1 bookmakers

Bookmakers

Coureurs en hun teams staan samen aan de start

Het is maar weinig coureurs gegeven om een plekje te bemachtigen in de Formule 1. Met zo’n 20 plekken per seizoen is er alleen plaats voor de beste coureurs ter wereld. In het verleden stonden mannen als Niki Lauda, Alain Prost, Ayrton Senna en Michael Schumacher op de startgrid. Tegenwoordig kunnen we kijken naar topcoureurs als Lewis Hamilton, Max Verstappen en Charles Leclerc. Vooral Hamilton is met zijn vele wereldtitels natuurlijk dé man om te verslaan.

Coureurs als Hamilton, Leclerc en Verstappen staan er tijdens de Grand Prix niet alleen voor. Er staat een compleet teams achter ze, bestaande uit een teambaas, engineers, monteurs, strategen en nog veel meer. In de Formule 1 is het team erg belangrijk, al is het de coureur die het uiteindelijk moet doen. De race-engineer kan wel willen dat de rijder de volgende chicanes aangrijpt om eindelijk dat ene plekje op te schuiven, maar het moet ook lukken. Als de voorligger slim blijft blokkeren, dan moet iemand van goeden huize komen om zijn wagen er tóch voorbij te steken. Kortom, teams kunnen niet zonder coureurs en coureurs kunnen niets zonder hun team.

De wereld waar snelheid, techniek en strategie samenkomen

Teams als Mercedes, Ferrari, Red Bull, Williams en Haas zijn continu bezig om hun coureurs de best mogelijke auto’s te bieden en een zo goed mogelijke strategie uit te denken. Dat gebeurt zowel voor als tijdens de race. Voor de Grand Prix van start gaat, wordt er nagedacht over de bandenstrategie en de pitstops. Wat is het beste moment om naar binnen te gaan, hoeveel pitstops zijn er nodig en welke banden komen er voor het laatste deel van de race onder de auto? Racestrategieën worden altijd zorgvuldig uitgedokterd. Maar ja… zelfs de beste strategie heeft tijdens de race vaak een aanpassing nodig. Als Leclerc maar niet voorbij die langzamere voorganger komt, is het verstandig om het vervroegd binnen te halen voor een pitstop. Dit kan er zomaar voor zorgen dat hij dat plekje zonder al te grote problemen terugwint. Ook als het plotseling begint te regenen, is het zaak om de strategie snel te wijzigen. De baan wordt glad waardoor de gewone slicks (oftewel de droogweerbanden) onvoldoende grip geven. Toch is timing essentieel voor het wisselen van banden. Intermediates en regenbanden hebben namelijk echt een natte baan nodig om goed te presteren.

Waar de strategen zich buigen over pitstops, bandenwissels en andere strategische zaken, houden de techneuten zich bezig met de auto zelf. De Formule 1-wagen van de coureur moet perfect zijn afgesteld zodat alles in balans is. Een verkeerde afstelling van de voorvleugel kan al problemen opleveren met de downforce waardoor die bochten opeens moeizaam gaan. Zelfs als de auto perfect is afgesteld en de coureur op topsnelheden van 300 km/uur over de baan racen, is dat geen garantie voor succes. Een motor die het begeeft betekent meteen einde oefening. En wat te denken van een onbesuisde inhaalactie van een tegenstander. Voor je het weet, staat de coureur in de grindbak en kan hij die punten voor het klassement wel vergeten.

Het is tijd om te wedden op de Grand Prix

Formule 1 staat bekend om de hoge snelheden, de spectaculaire inhaalacties en die onvermijdelijke crashes. Logisch dus dat er heel wat liefhebbers voor de tv zitten om de Grand Prix op Spa-Francorchamps, Silverstone, Sochi Autodrom en het Albert Park Circuit op de voet te volgen. Per seizoen staan er iets meer dan 20 Grand Prixs op de kalender. Van half maart tot eind november/begin december reist het Formule 1-circus de hele wereld over. Van Australië en Azië reizen de coureurs en teams door naar Europa, Noord- en Zuid-Amerika en het Midden-Oosten. De circuits die de coureurs aandoen, verschillen stuk voor stuk. Het ene circuit bestaat vooral uit lange rechte stukken, terwijl andere banen juist uitblinken in mooie bochtige stukken. Elk circuit vraag weer om een andere aanpak. Hoe dan ook, spektakel kun je overal verwachten.

Voor het echte spektakel moet je vooral op de zondagen je wedformulier erbij pakken. Op de zaterdagen is er van inhaalacties en een directe strijd met de tegenstander namelijk geen sprake. Eventjes is het ieder voor zich als de coureurs zich in drie sessies storten op de kwalificaties. Via Q1, Q2 en Q3 veroveren ze uiteindelijk hun startplek op de grid. De grote vraag is natuurlijk wie er op pole staat. Bij de bookmakers levert dit meteen een mooie weddenschap op. Heb je zin in nog meer weddenschappen? Verheug je dan maar vast op de enige echte racedag. Zodra iedereen zijn startplek heeft gevonden en de lichten uitgaan, kan het grote gevecht beginnen. Voor elke positie wordt gestreden, waardoor er overal op de baan spannende momenten ontstaan. Bij de bookmakers ligt de meeste focus op het voorste deel van het veld. Zo kun je gaan wedden op de winnaar óf voorspel hoe groot het gat is tussen de nummers één en twee. Spanning gegarandeerd als je deze weddenschappen op je wedbriefje hebt staan!

Waar moet ik opletten bij gokken op f1?

Het hele seizoen draait om de wereldkampioen

Tijdens de Grand Prix zijn alle ogen gericht op die coureur die als eerste over de finish komt. Maar ook voor de plekken daarachter wordt hard gestreden. Een plekje top 10 levert namelijk punten op voor de WK-stand. De winnaar van de Grand Prix krijgt er 25, de nummer twee krijgt er 18 en de nummer drie mag 15 punten aan zijn totaal toevoegen. Voor de coureur die als tiende over de streep komt, ligt er alsnog 1 punt klaar. Degene die aan het eind van het seizoen de meeste punten achter zijn naam heeft staan, mag zichzelf wereldkampioen noemen. Aan jou de taak om al vroeg in het seizoen te voorspellen wie de titel binnensleept. Op deze manier kan de kersverse wereldkampioen jou zomaar een hoog bedrag opleveren.

Wedden op f1 toch niet helemaal je ding?

Bekijk meer sporten.